Mencegah Kemalangan

Kajian mungkin telah dibuat oleh pihak JKJR dan kini telah dilaksana untuk mengurangkan kematian akibat kemalangan terutamanya yang melibatkan kereta, tidakkah terfikir kenderan lain juga boleh memberi sumbangan kepada kemalangan yang juga boleh mendatangkan maut, mungkin disinilah berlakunya kesilapan perhitungan yang dibuat oleh kerajaan apabila menguatkuasakan penggunaan tali pinggang keledar bagi penumpang belakang yang munyusahkan pemilik dan pengguna kenderaan.

Sepatutnya pihak JKJR berusaha mencari jalan mengurangkan kemalangan sekali gus dapat mengurangkan kematian kerana kematian tidak dapat boleh dikurangkan dengan pemakaian tali pinggang keledar belakang sahaja. Pendidikan kepada pemanduan berhemah dan mengurangkan kelajuan perlu ditekankan, bukan hanya kepada kereta tetapi kepada semua pengguna termasuk kenderaan berat maupun motorsikal.

Kebiasaannya pengguna jalanraya akan lebih berhemah, bersopan dijalanraya apabila terdapat pihak berkuasa memantau pergerakan mereka dan ini boleh dilakukan terutama tempat yang sering berlaku kemalangan dengan meletakkan anggota keselamatan dikawasan yang telah pun dikenalpasti.

Selain itu, jalanraya juga boleh menyumbang kepada berlakunya kemalangan, jalan yang berlopak, bertampal yang tidak rata dan jalan yang lurus juga merupakan sebahagian dari sebab berlakunya kemalangan, banyak kemalangan berlaku ditempat yang sama, jadi jangan salahkan pengguna jalanraya semata-mata.

Sepatutnya kerajaan juga membuat kajian kenapa kemalangan boleh berlaku di tempat yang sama, jangan hanya sekadar meletakkan tanda amaran kawasan sering berlaku kemalangan tetapi kemalangan tetap berlaku.

Mengapa polis terpaksa menyorok disebalik semak untuk mendapatkan saman had laju? Kenapa tidak diletak papantanda “perangkap had laju sedang dijalankan”? Kerana ini juga salah satu cara mendidik pengguna jalanraya, terbaru tindakan menyaman pengguna yang tidak memakai tali pinggang keledar belakang di lihat seolah-olah kerajaan kini sedang mengutip hasil dari rakyat melalui saman.

Comments :

0 ulasan to “Mencegah Kemalangan”

Post a Comment