Mematuhi Peraturan dan Arahan

Undang-undang pemakaian topi keledar telah lama dikuat kuasakan dinegara kita, semasa pelaksanaan dulu juga telah menimbulkan sedikit penentangan dari masyarakat yang tidak bersetuju dengan pelaksanaan undang-undang tersebut namum kini ia telah diterima sebagai suatu undang-undang yang boleh membantu kecederaan teruk terutamanya dikepala dari berlaku.

Begitulah juga dengan peraturan pemakaian tali pinggang keledar yang akan dikuatkuasakan pada januari 2009 mendapat bantahan dari mereka yang tidak bersetuju namun diyakini ianya juga akan diterima sebagaimana peraturan penggunaan topi keledar suatu hari kelak.

Sebagaimana yang semua maklum undang-undang pengedaran dadah boleh dikenakan hukuman gangtung sampai mati (hukuman bunuh) di Malaysia sekiranya didapati bersalah.

Bermulanya kemangkatan Yang Dipetuan Besar Negeri Sembilan pada satu 27 Dis 08 boleh kita lihat pembaca berita TV dikalangan perempuan tanpa mengira bangsa yang selama ini tidak menutup kepala telah mula menutup kepala mereka walaupun masih kelihatan jambul dihadapan , yang penting ada usaha untuk menutup kepala, mungkin semua tindakan ini diambil kerana adanya arahan dari pihak atasan atau pihak tertentu bagi menghormati kemangkatan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan.

Persoalannya kenapa semua arahan diatas boleh dipatuhi, adakah kerana ia dikeluarkan oleh pihak kerajaan lantas semuanya akur?

Mengapa hukum hudud yang diarahkan oleh Allah melalui Al-Quraan tidak dapat diterima dan dipatuhi oleh masyarakat? Adakah kerana kita tidak patuh dan taat kepada Allah atau kita sengaja untuk melawan perintah Allah?

Sebenarnya hukum hudud juga boleh dilaksanakan sekiranya ada usaha dari kerajaan yang memerintah mengubal dan mewartakannya kerana rakyat akan ikut, patuh dan taat sekiranya arahan dan peraturan itu dikeluarkan oleh kerajaan.

Comments :

0 ulasan to “Mematuhi Peraturan dan Arahan”

Post a Comment