Usul Lucut Jawatan Sendiri

Setiausaha Badan Perhubungan MIC Perak, Datuk R. Ganesan mengesahkan yang namanya telah dicalonkan untuk menggantikan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar daripada Pakatan Rakyat minggu depan.

Usul bertarikh 29 April lepas itu dicadangkan oleh Zambry dan disokong seorang Exco Kudetanya Hamidah Osman.

Zambry pada minggu lepas telah mengemukakan usul kepada pejabat Setiausaha DUN Perak untuk pertimbangan Speaker DUN Perak bagi melucutkan jawatannya sendiri yang masih sah seterusnya melantik speaker baru pada persidangan DUN dijadual 7 Mei.

Selaku seorang yang waras mana mungkin Speaker akan mempertimbangkan bagi melucutkan jawatan sendiri melainkan dengan paksaan , ugutan atau secara jalan pintas yang lain, hanya orang yang kurang akal saja yang akan mempertimbangkan usul melucutkan jawatan kerana kuasa masih terletak kepada Speaker samaada menerima atau menolak usul yang dicadangkan dengan memberi alasan yang munasabah.

Banyak persoalan yang akan timbul apabila persidangan DUN Perak yang dijadualkan bersidang pada 7 Mei nanti, walaupun pelbagai sekatan dan kawalan keselamatan yang ketat diambil namun kisah persidangan DUN Perak bakal mencatat sejarah baru apabila kedua-dua pemegang jawatan MB berebut tempat duduk dalam dewan.

Comments :

0 ulasan to “Usul Lucut Jawatan Sendiri”

Post a Comment