KL Kota Kebudayaan Islam

Kuala Lumpur telah diistihar sebagai Kota Kebudayaan Islam 2009 oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, majlis tersebut turut dihadiri oleh Dato Rais Yatim Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia.

Apakah motif sebenar disebalik peristiharan tersebut, adakah Dato Rais Yatim ingin meniru konsep Kota Baru Bandaraya Islam atau sekadar ingin bermain dengan istilah, tapi yang jelas dengan pengistiharan ini menambah tugas Kementerian Wilayah dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

Tugas berat untuk menghapuskan sarang maksiat yang sememang telah terkenal dikalangan rakyat Malaysia dalam masa yang sama memasukkan unsur keislaman supaya dapat diikuti dan diamalkan oleh penghuni pusat bandaraya tersebut.

Jangan hanya sekadar meletak dan bermain dengan istilah sebagai menyedapkan telinga bagi mengabui mata sebahagian rakyat, sepatutnya semua Kementerian yang terlibat mengambil langkah sesuai bagi menjadikan Kuala Lumpur sebagai Kota Kebudayaan Islam 2009.

Semuga dengan pengistiharan ini Kuala Lumpur akan berubah dan dapat menepati, mengikuti ciri-ciri serta sifat keislaman sepenuhnya suatu hari nanti hasil daripada penerapan dan pengamalan kebudayaan Islam.

Comments :

0 ulasan to “KL Kota Kebudayaan Islam”

Post a Comment