Selsema Babi Yang Ditakuti

Kematian akibat dari wabak selesema babi atau influenza A (H1N1) yang dilaporkan terus meningkat setiap hari yang menjadikan jumlah kes kematian sehingga kini sebanyak 67 kes.

Kini dilaporkan sebanyak 33 pesakit masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) di hospital seluruh negara manakala 284 pesakit dirawat di wad biasa.

Sehingga hari ini, jumlah kes terkumpul akibat selsema babi di Malaysia adalah 4,225 kes, ini baru sekitar 5 bulan wabak ini dilaporkan berlaku, bagaimana kesudahanya jika wabak ini tidak dapat dibendung untuk tempoh setahun atau seterusnya, berapa ramai lagi kematian akan dicatat.

Tiada tindakan oleh kerajaan untuk membahagi-bahagikan tutup hidung dan mulut secara besar-besaran sebagaimana satu ketika dulu kondom dibahagikan kepada pengguna lebuhraya, penggungjung pasaraya dan sebagainya.

Pengagihan kondom kepada orang ramai bagi membendung penularan kes HIV yang sepatutnya kerajaan kerajaan BN menguatkuasakan undang-undang berkaitan zina, tetapi dalam kes selsema babi kerajaan BN tidak pula membahagi-bahaikan tutup hidung dan mulut kepada orang ramai sebagai langkah pencegahan, kerana pencegahan adalah lebih baik dari mengubati.

Sepatutnya dalam kes selsema babi kerajaan sewajarnya bertindak cepat kerana dikatakan penularannya boleh berlaku melalui udara tidak sebagaimana kes HIV yang memerlukan sesaorang itu menggauli pengidap barulah ada risiko jangkitan.

Comments :

0 ulasan to “Selsema Babi Yang Ditakuti”

Post a Comment