Hukum Sebat Belum Lagi Hudud

Kartika Sari Dewi Sukarno seorang model yang sepatutnya menjalani hukuman sebat akibat kesalahan minum arak terpaksa ditangguhkan atas arahan Peguam Negara kerana masalah teknikal.

Ini baru hukum sebat yang dihajatkan oleh pesalah bukan lagi pelaksanaan hukum Hudud, dah riuh rendah media termasuk pemimpin politik yang menggubal undang-undang membuat ulasan.

Persoalannya adakah hukuman yang diterima oleh Kartika itu memenuhi hukum syarak, tidakkah kesalahan ketas peminum arak boleh dikenakan antara 40 hingga 80 rotan.

Dulu ada pemimpin Umno yang minum arak, mabuk dan meraba, tetapi tiada tindakan diambil.

Sebenarnya dalam sistem Umno nampak saja Islam tetapi tidak Islam dan dalam perdebatan mengenai kes Kartika sekarang nampak seolah-olah cuba untuk menjatuhkan kewibawaan mahkamah syariah, sepatutnya semua pihak terutama penggubal dasar (Yang Berhomat) cuba sedaya upaya mengatasi kelemahan yang ada dan memperbaiki kepincangan yang ada agar mahkamah syariah dapat dimantopkan.

Untuk tujuan apa Hisamudin (H1) menyatakan tiada jurusebat? Apa gunanya Najib (N1) menyarankan supaya dibuat rayuan kepada hukuman yang telah dijatuhkan sedangkan Kartika sudah memilih hukuman sebat, adakah kerana hukuman sebat dilaksanakan maka kerajaan tidak mendapat wang.

Nampak sangat tidak ada tindakan yang diambil oleh kerajaan untuk mengatasi kekurangan dalam melaksanakan hukum syariah terutama untuk melantikl dan melatih juru rotan syariah, sedangkan dalam soal memungut wang kerajaan cukup cekap dengan menubuhkan Pusat Kutipan Zakat dan sebagainya.

Sebab itulah masyarat yang mengaku Islam perlu ditarbiah dan rela diri mereka menerima tarbiah, agar kefahaman dengan ilmu agama Islam itu wujud, supaya kekeliaruan tidak timbul dikemudian hari.

Comments :

0 ulasan to “Hukum Sebat Belum Lagi Hudud”

Post a Comment