WASPADA PROVOKASI AMNO

Belum pun proses penamaan calon bagi pilihan raya kecil Kuala Terengganu berlaku, telah timbul provokasi yang boleh dianggap melampau dari seorang menteri, juga sebagai Ketua Penerangan Amno yang bakal bertanding sebagai Timbalan Presiden Amno mengenai perjalanan kempen pilihan raya kecil yang dijadualkan bermula penamaan calon pada 6 Januari hingga hari pengundian pada 17 Januari depan.


Laporan sebuah akhbar tempatan hari ini menggambarkan bahawa sebagai berkata, pembangkan juga dijangka mengulangi tindakan mereka bagi menggangu kempen yang akan dijalankan oleh Wanita dan Puteri Amno sepanjang tempoh berkempen pada Pilihan raya kecil Kuala Terengganu nanti.

Dalam keadaan sekarang yang belum tau siapa akan bertanding, Cuma ada cakap-cakap yang PAS akan meletakkan calon ,begitu juga dengan BN dan berkemungkinan bebas sekali lagi akan masuk bertanding, begitu juga dengan AKIM. Proses penamaan calon juga mesti diambil kira sebagai suatu sekatan terakhir bagi calon-calon yang akan bertanding, samada borang pencalonan mereka diterima atau ditolak dan sekiranya ditolak bermakna calon tersebut tidak layak bertanding, semuanya belum dapat ditentukan lagi.

Tetapi provokasi telah dimaiankan oleh seorang yang bergelar menteri, apakah sebenarnya tujuan beliau berbuat demikian, adakah kerana ingin dilihat sebagai seorang jaguh didalam Amno lantaran keinginannya untuk bertanding salah satu jawatan tertinggi parti atau beliau benar-benar merasa tertekan dengan keadaan sosio politik sekarang yang banyak berpihak kepada Pakatan Rakyat.

Kalau dilihat dari segi logiknya , PAS berada didalam keadaan selesa ekoran tiga dari empat DUN telah dimenanginya berbanding hanya satu DUN saja yang dimenangi oleh BN. Amno mungkin tertekan kerana parlimen Kuala Terengganu sebelum ini telah dikuasai oleh mereka lantaran untuk mengekalkan kemenangan merupakan suatu komitmen yang tinggi dikalangan pemimpin Amno dan beliau amat tau Amno kini sedang menghadapi masaalah dalaman yang kronik.

Bagi saya kemenangan adalah bonos ekoran parlimen tersebut dahulunya dikuasai oleh BN, seterusnya dapat menambah jumlah kerusi pembangkang di Dewan Rakyat, andai kata pengundi tidak memilih PAS , kita masih berada didalam keadaan “seri”.mMngkin inilah yang memberi tekanan kepada menteri tersebut mengeluarkan kenyataan yang belum tentu berasas, oleh itu ingatlah mungkin ini merupakan permulaan kepada banyak lagi provokasi yang akan dilemparkan kepada Pakatan Rakyat.

Comments :

0 ulasan to “WASPADA PROVOKASI AMNO”

Post a Comment