NAK SERIBU DAYA , TAK NAK SERIBU DALIH

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Zahid Hamidi berkata perlaksanaan hukum hudud dan qisas adalah tertakluk kepada pindaan Perlembagaan Persekutuan, malah beliau mengalu-alukan hajat baik PAS, tetapi beliau hanya sekadar dapat berdoa supaya hukum ini dapat dilaksanakan, apakah makna semuanya ni.

Dalam keadaan lain Dato Najib mencabar PAS supaya melaksanakan hukum hudud di Kelantan dengan mengambil kira semasa pemerintahan PAS di Terengganu juga tidak dilaksanakan, dari sini boleh digambarkan bahawa Dato Najib seolah-olah tidak faham dengan keperluan kepada perlaksanaan hukum hudud itu sendiri sebagaimana yang telah disebutkan oleh Zahid Hamidi, persoalahnya adakah Najib betul-betul tidak tahu keperluan itu atau sengaja nak menimbulkan perasaan benci orang ramai kepada hukum hudud. Logik akal tidak dapat mengatasi ketentuan Allah, kalau kita yakin (beriman) nescaya berbagai cara boleh diusahakan untuk memberi kejayaan kepada pelaksanaan hukum hudud, bak kata pepatah ‘nak seribu daya tak nak seribu dalih’.

Sememangnya kita tidak mampu melaksanakan keseluruhannya tetapi kesungguhan kearah itu mestilah ditunjukan terutamanya oleh pemerintah.Soal orang Cina atau India tidak mahu menerimanya itu bukan urusan kita,itu urusan Allah swt.Bila bila masa Allah boleh terbalikkan hati mereka untuk menerima Hudud, malah ramai daripada kalangan India dan cina yang menyokong PAS boleh pula menerima hudud.

Sebenarnya kita ditakut-takutkan dengan undang2 islam, yang lebih ditakuti adalah perkataan Islam, sehingga sanggup bawa ke persidangan majlis raja-raja untuk menghalang penggunaan perkataan Islam, oleh kerana penerangan salah oleh Amno/BN membuatka kaum lain melihat Islam hanya tahu menghukum. perkataan Islam juga adalah perkataan fobia bagi mereka, perspektif inilah yang perlu diubah dan orang-orang yang bergelar islam patut memainkan peranan supaya agama lain melihat islam sebagai agama yang sangat mulia.

Comments :

0 ulasan to “NAK SERIBU DAYA , TAK NAK SERIBU DALIH”

Post a Comment